پیت ماوس یا تورب در حقیقت بقایای خزه و جلبگ هست که به شکل پودر در آمده و بسیار بسیار سبک می باشد. تقریبا بیست برابر وزن خود آب جذب میکند و همین امر خاک رو همیشه مرطوب نگه میدارد . علاوه بر آن،pHتقریبا خنثی دارد ولی از همه مهمتر اینکه مانع از سفت شدن خاک میشود. لذا باعث طولانی تر شدن عمر گیاه و ازدیاد و مرغوب تر شدن محصول میشود.

بسته به نوع گیاه، از این محصول در خاک استفاده میشود به عنوان مثال نیاز کاج مطبق خاک سبک و مرطوب و … برای اینکار میتوانیم مخلوطی از دو قسمت خاک برگ(ورمی کمپوست)، یک قسمت تورب(پیت ماس) و یک قسمت ماسه(مثل خاک معمولی الک شده) و مقداری پرلیت رو مخلوط کنیم… اینطوری علاوه بر اینکه خاک کاملا سبک و سرشار از مواد غذایی داریم، بسیار هم مرطوب و ایده آل برای گیاه جنگلی مثل کاج مطبق می باشد.

پیت ماس

 در کل پیت موس نوعی خزه است که به آن خزه تورب هم می گویند و بیشتر در شمال نیمکره شمالی و در سرزمین‌های مرطوب جایی که گیاهان بزرگ‌تر به دلیل سرمای زیاد و شرایط سخت محیط نمی‌توانند رشد کنند، این خزه می‌تواند زندگی کند.

در مرحله ای از چرخه عمر خزه تورب که بصورت پوسیده و گیاه خاک در آمده، بعد از فشرده شدن به عنوان بهبود دهنده خاک و بسترهای کشت مورد استفاده قرار می‌گیرد که ظرفیت آبگیری و همچنین ظرفیت جذب مواد غذایی را بالا می‌برد. همچنین هنگام استفاده از خاکهای شنی و ماسه ای و به عنوان بستر کشت برای گیاهانی که برای رشد و نمو به زطوبت بالایی احتیاج دارند و همچنین بعنوان ترکیب خاک برای گلدان‌ها به خصوص برای گلدان‌های آپارتمانی استفاده می‌شود.

درصد ماده آلی پیت موس بالاست و باعث بالا رفتن این مواد در خاک و بهبود ساختمان خاک می‌شود.

این ماده همچنین در خاکهای سنگین رسی و سخت باعث نرم و سست شدن خاک شده و به رشد بهتر ریشه کمک می‌کند.

از دیگر مزایای آن می‌توان به کمک به بهم پیوستن خاکهای سبک و شنی، نگه داری کود و جلوگیری از آبشویی و حفاظت در برابر فرسایش اشاره کرد.